Direktlänk till inlägg 15 mars 2019

Förlossningsberättelse

Av gravid2017 - 15 mars 2019 11:35

Igår vaknade jag runt 7. Kände nästan direkt att idag är dagen. Började få värkar men egentligen tog jag dom inte på så stort allvar då det lurats innan. Så jag gick upp och gjorde i ordning Hilda så hon kom iväg till förskolan. När jag lämnat henne vid 9 gick jag hem och började klocka mina värkar. Dom var regelbundna nästan direkt. 3-4 st på 10 minuter. När klockan va strax efter 10 kände jag att nä det här gör för ont jag måste ringa hem Fredrik. Sagt och gjort, han jobbar ändå ca 30 min iväg. När han va på väg hem så ringde jag förlossningen som sa att jag va välkommen när jag kände att jag inte orkade va hemma mer. Vilket jag redan kände så när Fredrik kom hem åkte vi till sjukhuset. Ordnade så farmor och farfar skulle hämta Hilda på förskolan. Vi va på plats på förlossningen ca.11 Då körde dom först en ctg kurva och sen undersökte dom mig. Jag va då öppen 4-5 cm. Så det hade ju ändå hänt nåt. Efter det tyckte dom att vi skulle gå och äta lunch. Så det gjorde vi. Under den lunchen tog jag x antal värkar. Vi va tillbaka på förlossningen runt 13. Sen fick jag en pilatesboll att sitta på och jag bad även om lustgas. Vid 14.30 undersöktes jag igen och va öppen ca. 6 cm. Då hade de även bytt skift till kvällsskiftet. In kommer samma barnmorska som va med när Hilda föddes. Hur coolt?? Så kände jag att yes nu blir det bebis idag haha. Sen är det en aning luddigt med tider och vad som hände sen. Jag jobbade på och använde mig av lustgasen. Efter att dom undersökt mig igen och sett att jag va öppen 7 cm så gick vattnet av sig självt. Cool upplevelse då dom förra gången tog hål på hinnorna. Nu förstår jag va folk pratar om att det är som att det knäpper till. Sen började det göra överjävligt ont men jag fick ändå i mig lite macka och så. Fredrik va och köpte mat till sig och då tror jag klockan va ca 16.30 Sen gick det ganska snabbt och här är det verkligen luddigt. Jag skrek flera gånger att jag ville dö men det fick jag såklart inte. Inte fick jag sluta heller och klockan 18.00 tittade han ut. En välskapt pojke på 50 cm och 3790 gram. Jag upplevde nog att det gjorde ondare den här gången än med Hilda. Men nu är han här och allt är över. Moderkakan släppte mycket snabbare den här gången, vilket va skönt. Sen blev jag sydd med 3 stygn. Men jag känner mig ändå helt okej. Vid 21.30 fick vi ett rum på bb. Fredrik stannade en stund och sen åkte han hem och sov. Kändes bäst att han skulle va där på morgonen när Hilda vaknade. Jag sov dock inte mycket i natt. Dels krånglade det lite när bebisen skulle göra syretest så hon fick göra om det 3 gånger och han behövde värmas så han fick ligga på mig och då gick det inte att sova. Men mellan typ 4.30 och 6.30 sov jag lite i alla fall.

Fredrik och Hilda har varit här och hälsat på en sväng. Men Hilda blev väldigt rastlös så det blev inte så länge. Men hon tyckte det va spännande med lillebror och pratade om sin bror flera gånger så det bådar gott. Bebisen har fått lite ersättning då amningen inte har kommit igång och sover nu sött i sin lilla plast låda.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gravid2017 - 24 januari 2020 08:45

Just nu sitter jag på ett tåg på väg mot en inte så rolig sak. Begravning. Min faster dog på nyårsafton och idag är det begravning. Eftersom min släkt bor en bit ifrån mig så tar det här en stund. Som tur är kunde farmor och farfar ställa upp som bar...

Av gravid2017 - 15 januari 2020 18:17

Idag har jag varit på barnmottagningen på sjukhuset med Anton för att utreda hans allergi. Fick göra pricktest och det visade inget så nu ska vi införa mjölk och ägg i hans kost igen. Får se hur det går. Hoppas det går bra så han kan äta allt. Känns ...

Av gravid2017 - 14 januari 2020 18:43

Idag har vi haft en städerska här som städat vårt hus. Hon gjorde det i december oxå. Innan har vi bara anlitat henne för att putsa fönster men vi kände nu i och med att vi har två barn att eftersom vi har råd är det roligare att lägga tiden på barne...

Av gravid2017 - 13 januari 2020 06:58

Eller egentligen är det bara Hilda som är morgonpigg. Vid 6 tyckte hon det va morgon idag. Och då sov hon ändå inte på dagen igår och somnade inte super tidigt. Förstår inte varför hon inte kan sova lite längre. Men hon är nöjd att ligga bredvid mig ...

Av gravid2017 - 12 januari 2020 19:03

Under hösten bestämde jag mig att när jag kommer tillbaka från föräldraledigheten så vill jag vara någon annanstans än där jag jobbade innan. Så jag började söka jobb och fick gå på lite intervjuer. Men det landade i att det blev en annan förskola so...

Skapa flashcards