Alla inlägg den 24 januari 2018

Av gravid2017 - 24 januari 2018 13:59

Jag har funderat lite över det vad det är som gör att folk tror att bara för att jag drar en barnvagn med ett barn i så har jag lust att höra din åsikt. Folk får fan åsiktstouretts deluxe när det handlar om barn. 

Jag va med om en situation igår som gjorde att jag funderade ännu mer på det här. Jag och Hilda hade varit på mitt jobb och hälsat på och var på väg hem. Jag hade precis tagit upp min mobil för att kolla lite då jag inte kollat den på några timmar. Gick en stund med mobilen i handen då en dam som går förbi mig knackar mig på axeln och säger: "lägg i från dig telefonen". Min första tanke va: Jaha och va fan har du med det att göra? Men jag sa: "Varför det?" Hon: "Har du inte hört på tv att barn och hundar vill ha ögonkontakt" Jag svarade knappt. Sen gick hon. 

Det här fick mig att få så många frågor. Är det okej att "hoppa på" folk på stan? Hon har ju inte en aning om vad jag gjorde på telefonen. Det kanske va något jätteviktigt. Jag blir så provocerad av det här. Jag tycker absolut man ska säga ifrån om någon utsätter sitt barn för fara. Men att jag tittar i min telefon i 2 minuter medan min dotter tittar på himlen tycker inte jag är nån fara. Dessutom känner jag mitt barn bäst, inte nån dam som jag aldrig sett innan. Så snälla tänk lite innan ni ifrågasätter föräldrar. Nu tar inte jag åt mig nämnvärt men det finns dom som gör. 

Av gravid2017 - 24 januari 2018 13:48

Nu var det längesen jag skrev här igen. Jag tänker alltid att jag ska bli mer kontinuerlig men det händer ju aldrig så det frå helt enkelt vara så att jag skriver här när jag har tid och lust istället. 


Nu har det hunnit bli 2018 sen jag skrev här sist och hela januari har nästan gått. Jul och nyår va jättebra, även om det grumlades lite av att min mormor dog 27/12. Vi hade inte en jättenära relation men det va ändå jobbigt. Så vi va på begravining 12/1. Skönt att få ett avslut och det va jättefint. Hilda var med och skötte sig exemplariskt. Hon somnade i kyrkan :) 


Jul firade vi i omgångar då min och min sambos släkt inte bor i närheten av varandrar. Så vi firade först jul med Hildas farmor och farfar den 22/12. På julafton firade vi med min mamma, pappa, syskon och några ur min mammas släkt. På juldagen är vi alltid hos min ena faster och firar med pappas släkt. Så firat jul har Hilda gjort ordentligt :) 
Hon fick jättefina julklappar. Bland annat: kläder, leksaker, lära gå vagn, tallrik och mugg. 


Nyår så va jag och Hilda kvar hos mina föräldrar men Fredrik åkte hem 26/12 då han skulle jobba. Han har jour i sin tjänst och hade beredskap under nyår så vi valde att stanna. Vi firade nyår hemma hos mamma och pappa och Hilda somnade 18.30 ;) Så några raketer såg hon inte ;) 


Vi kom hem igen 10/1. Skönt att kunna vara så länge hos mamma och pappa. Man får passa på. 


Januari har rullat på som vanligt. Hilda har börjat på baby simmet igen. Hon älskar det verkligen nu :) Vi går på öppna förskolan och försöker komma ut på en promenad varje dag :)     

Ovido - Quiz & Flashcards