Alla inlägg den 5 oktober 2017

Av gravid2017 - 5 oktober 2017 09:31

Jag har funderat en heldel på det här med vad jag har för färger på kläderna till min dotter. Jag har väldigt blandade kläder då jag tycker det är väldigt irrelevant vilken färg man väljer oavsett kön. Så ibland har Hilda rosa och ibland har hon blått. Igår hade hon en grön body med en traktor på och mörkblåa byxor när vi va på öppna förskolan och flera stycken tog förgivet att hon va en pojke. Egentligen gör det mig inget men jag undrar varför vi fortfarande 2017 tar förgivet vilket kön ett barn har utifrån Kläder? Jag tycker det är ett väldigt lustigt fenomen. Jag hade hoppats att vi hade kommit längre. Jag arbetar som förskollärare och vi började prata genus för väldigt många år sen. Redan när jag pluggade faktiskt, vilket vid det här laget är typ 12 år sen. Jag själv försöker faktiskt att inte ta förgivet vilket kön ett barn har. Ett tips är: det är mkt trevligare att fråga vad barnet heter än att fråga om det är en pojke eller en flicka. För det har jag märkt när jag är ute med Hilda att väldigt många vill veta om det är en pojke eller en flicka. Varför det nu spelar så stor roll. Jag vill att hon ska bli bemött på precis samma sätt oavsett om hon är en pojke eller flicka! Det borde inte spela så stor roll 2017.

Av gravid2017 - 5 oktober 2017 07:18

Jag har väldigt lätt för att bli stressad och känner ofta press som egentligen inte finns. Oftast brukar det lösa sig och bli hur bra som helst ändå trots att jag oroat mig och stressat som en tok. Att anordna fester och sånt är egentligen inte min grej. Jag blir så stressad. Så den här namngivelsen har ju stressat mig från dag 1 typ. Men jag har ändå känt att jag har det mesta under kontroll. Men först så hoppade gitarristen vi fixat av i mitten av september typ en månad innan namngivelsen. Då fick jag panik. Som tur är så finns Facebook så vi lyckades få tag i en ny. Nu igår så ringde min syster som va den som skulle sjungt på namngivelsen och berättade att hon och hennes familj blivit sjuka och kan antagligen inte komma. Panik igen! Hur löser man en sångerska 3 dagar innan? Som tur är så kan min fantastiska brorsdotter sjunga och hon har lovat att ställa upp. Så det har löst sig. Men stressnivåerna har vart höga kan jag säga.

Idag ska jag bara andas och imorgon ska jag ta tag i att börja fixa inför lördagen. Ska bland annat baka veganskt. Har jag aldrig gjort innan men det ska nog gå bra.

Skapa flashcards