Direktlänk till inlägg 8 juni 2017

Förlossningsberättelse

Av gravid2017 - 8 juni 2017 16:28

Nu har det hänt grejer kan jag säga. Efter att jag va inlagd på bb sista helgen i maj så här jag varit på sjukhuset var och varannan dag. Mitt blodtryck har varit högt och jag började läcka äggvita oxå. Så i tisdags 6/6 bestämde överläkaren att nu drar vi inte det här längre så jag blev inlagd på bb igen och skulle sättas igång. 14.15 fick jag första dosen cytotec. Det skulle jag få varannan timme fram till jag fått 6 doser. Dom första doserna hände det inget på men sen precis innan jag skulle få fjärde dosen började jag få onda värkar men jag fick ändå fjärde dosen och då började det verkligen göra ont. Värkarna kom ganska tätt och va riktigt smärtsamma. Sen Runt 23 undersökte barnmorskan mig och då va jag öppen 2 cm men då ville jag verkligen ha nåt för smärtan så det bestämdes att jag skulle in på förlossningen. På förlossningen fick jag lustgas, prisa den människan som uppfunnit lustgasen. Efter en stund undersökte barnmorskan där mig och då va jag öppen 4 cm. Då va värkarna helt outhärdliga så vi bestämde att jag nog ville ha en eda. Det ringdes till narkosläkaren som behövde nya prover eftersom jag hade preklamsi. Medan detta gjordes fick jag så fruktansvärt ont och jag kände att jag behövde trycka på. Men barnmorskan så till mig att det fick bli jag inte göra. Inte helt lätt ska jag säga. Men det blev bara värre och värre. Tillslut va jag tvungen att krysta. Då undersökte barnmorskan mig igen och insåg att jag va fullt öppen. Så jag fick aldrig nån eda. Från 5 cm till krystvärkar på typ 30 min. Här är mitt minne lite luddigt eftersom jag va rätt hög på lustgas och värkarna gjorde så satans ont. 02:07 föddes pyret. Det visade sig att pyret är en tjej som kommer få heta Hilda. Min sambo klippte navelsträngen. Min moderkaka va lite svår att få ut så barnmorskan hängde på magen, inte det skönaste när man precis tryckt ut ett barn. Livmodern drog ihop sig lite dåligt oxå så hon höll på och tryckte ett bra tag. Moderkakan kom till slut som tur var. Sen kom en läkare, en av dom jag träffat när jag sprungit på sjukhuset och sydde det jag spruckit. Jag har inte överdrivet ont så det blir nog bra. Sen fick jag duscha av mig. Hilda hade lite låg temp så hon va tvungen att öka lite i värme innan vi fick komma in på bb igen. Men runt 6:15 fick vi ett rum. Min sambo åkte hem och sov men sömn va det sista jag fick fast jag va så trött så jag kunde tuppa av emellanåt.

Dagen igår va omvälvande men helt fantastisk. Det absolut bästa och värsta jag gjort. Nu gick ju förlossningen väldigt snabbt vilket jag är glad för även om jag inte riktigt hängde med i svängarna. När jag lades in så dom att jag kunde räkna med 3 dygn. Men det ville inte Hilda, hon ville prompt va född på sin näst äldsta kusins födelsedag haha.

Just nu kämpar vi med amningen. Hilda fick ersättning för ett par timmar sen då hon inte riktigt varit nöjd. Men nu har hon sovit och verkar nöjd så det blir nog bra.

48 cm lång och 2952 gram ren kärlek.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gravid2017 - 24 januari 2020 08:45

Just nu sitter jag på ett tåg på väg mot en inte så rolig sak. Begravning. Min faster dog på nyårsafton och idag är det begravning. Eftersom min släkt bor en bit ifrån mig så tar det här en stund. Som tur är kunde farmor och farfar ställa upp som bar...

Av gravid2017 - 15 januari 2020 18:17

Idag har jag varit på barnmottagningen på sjukhuset med Anton för att utreda hans allergi. Fick göra pricktest och det visade inget så nu ska vi införa mjölk och ägg i hans kost igen. Får se hur det går. Hoppas det går bra så han kan äta allt. Känns ...

Av gravid2017 - 14 januari 2020 18:43

Idag har vi haft en städerska här som städat vårt hus. Hon gjorde det i december oxå. Innan har vi bara anlitat henne för att putsa fönster men vi kände nu i och med att vi har två barn att eftersom vi har råd är det roligare att lägga tiden på barne...

Av gravid2017 - 13 januari 2020 06:58

Eller egentligen är det bara Hilda som är morgonpigg. Vid 6 tyckte hon det va morgon idag. Och då sov hon ändå inte på dagen igår och somnade inte super tidigt. Förstår inte varför hon inte kan sova lite längre. Men hon är nöjd att ligga bredvid mig ...

Av gravid2017 - 12 januari 2020 19:03

Under hösten bestämde jag mig att när jag kommer tillbaka från föräldraledigheten så vill jag vara någon annanstans än där jag jobbade innan. Så jag började söka jobb och fick gå på lite intervjuer. Men det landade i att det blev en annan förskola so...

Ovido - Quiz & Flashcards